Hej 3-4 Gul!
I SO och NO håller vi på med tema "Hållbar utveckling och energi" och vi har kommit en bit in i arbetet. Jag (Karin) har gett eleverna en läxa till onsdag vecka 9. De ska följa med er föräldrar vid något tillfälle då ni ska handla mat och ta reda på varifrån olika varor kommer. De har fått en lista med produkter/matvaror och de ska fylla i några olika länder som produkterna kan komma ifrån, och reflektera över om de är närproducerade eller importerade.
Vi har pratat om fyra olika parametrar de flesta förhåller sig till när de väljer vilka varor de köper:
1. Att produkterna ska vara framställda på ett sätt som gynnar natur och miljö.
2. Att produkterna ska vara bra för kroppen och hälsan.
3. Att produkterna man köper ska vara närproducerade för att gynna lokala affärsidkare och producenter.
4. Att produkterna är billiga.
I läroplanens övergripande syfte står det att undervisningen i skolan ska bidra till att eleven:
• kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
• har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling, och
• har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.
När de kommer tillbaka till skolan kommer vi att använda deras fältstudier som underlag för det fortsatta arbetet.
Hoppas det ska fungera bra, ha ett härligt lov! Karin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar